Cyklus: Chov a ochrana obojživelníků a plazů
V letošním roce navazujeme na úspěchy přednášek s živými studenokrevnými obratlovci z předchozího školního roku. Tématem je Chov a ochrana obojživelníků a plazů. Základním smyslem přednášky je seznámit žáky s obojživelníky a plazy vhodnými pro chov s přesahem do základních souvislostí s obchodem se zvířaty a ochranou volně žijících druhů. Naštěstí díky legislativní ochraně není možné chytat ani chovat "naše" druhy bez příslušných povolení a obchodovat s nimi. Pro vášnivé chovatele se ale na chovatelských burzách nabízí celá řada exotických druhů. Upozorňujeme na specifické aspekty chovu každého druhu. Přednášku doplňujeme o ukázky živých zvířat nenáročných pro začátečníky. Přiblížíme jejich základní potřeby a nároky, zajímavosti v chování, které se dají u těchto druhů přímo pozorovat i naše pestré zkušenosti s nimi. Také zmíníme o problematice invazí a týrání zvířat. Přednáška je obohacena o video a audio a přizpůsobena věkové kategorii žáků.
Cyklus: Obojživelníci ČR
Cyklus Obojživelníci České republiky je jedinečná příležitost, jak spatřit naše obojživelníky. Z mnoha lokalit naší přírody mizí obzvláště kvůli ztrátě lokalit, suchu a znečištění. K jejich chovu nám byla udělena výjimka ze zákona za účelem vzdělávání, osvěty a trénink detekčních psů. Psi jsou schopni detekovat živé čolky na souši a tak přispět jejich monitoringu a lepší ochraně. Často také bývají čolci milně označováni za ještěrky a pro jejich skrytý způsob života bývají opomíjeni i přes jejich nebývalou krásu. Zamyslíme se také nad úzkými vztahy mezi obojživelníky, jejich predátory a kořistí s doprovodem poutavých videí a zvuků živočichů. Žáci se budou moci seznámit nejen s obojživelníky, ale i s detekčním psem.
Průběh přednášek
- Přednáškovým dnem je čtvrtek a pátek.
- Přednáškový tým přijede do školy v 7:15 ráno (nebo 45 minut před domluveným zahájením přednášek).
- Můžete si vybrat mezi formou ve třídě nebo v zahradě.
- Forma ve třídě je organizována jako 45 minutová frontální živá přednáška obohacena o ukázky zvířat, o audio-video ukázky a závěrečnou diskusi a zodpovídání dotazů. (Žáky aktivujeme v průběhu přednášky otázkami, v případě mateřských škol a prvního stupně i jednoduchými pohybovými hrami.)
- Forma v zahradě je organizována jako 95 minutový program bez projekce hravou formou. Žáci nejprve hledají informace různě umístěné v zahradě, aby následně z indicií uhádli tajného živočicha, zbylá hodina je věnována ukázce zvířat.
- Obvyklý průběh je takový, že škola vyčlení v den přednášek jednu učebnu nebo menší sál či část zahrady, kde se poté po vyučovacích hodinách střídají jednotlivé třídy nebo ročníky. Obvykle se na jednu přednášku spojí dvě třídy. Ale vzhledem k ukázkám živočichů je dobré, pokud počet žáků během jedné přednášky nepřesahuje 60.
- Cena na žáka je platná v případě minimálního počtu 100 žáků na přednáškový den. Případně je možné se domluvit s další okolní školou, tak abychom se během dne přesunuli za nimi. Chceme efektivně využít čas lektorů a náklady za dopravu zvířat.
- Přednášky, i návazné materiály, máme připraveny na míru různým stupňům vzdělávacího systému, jak pro MŠ, I. stupeň ZŠ, II. stupeň ZŠ i SŠ.
Škola by měla zajistit:
- Místnost pro přednášku ideálně se zatemněním pro promítaní prezentace a s osvětlením pro ukázku zvířat nebo zahradu.
- V případě formy ve třídě by měla škola zajistit projektové nebo jiné zobrazovací zařízení případně předem konzultovat jiné možnosti - náš projektor.
- Je nutné poskytnout předem kontakt na vybraného zástupce školy, který bude lektory očekávat a zavede je do přednáškové místnosti.
V návaznosti na přednášky je možné se individuálně domluvit na dalších činnostech např. komentovaná přírodovědná vycházka s aktivizační hrou nebo návrh na úpravy prostředí okolí školy se zapojením žáků tak, aby bylo druhově pestré a naučné.